Volume I

[1967]


De eerste opnames
Het is in de jaren 60 van de 20e eeuw dat een nieuw fenomeen zich in de geschiedenisboeken laat bijschrijven: popmuziek. De jeugdcultuur die ontstond in de 50er jaren met de komst van Swing en Rock & Roll, krijgt in deze tijd zijn eigen stem: jongeren gaan niet alleen zelf nummers schrijven, maar voeren ze ook uit. Bob Dylan is de eerste die in dit kader serieus met teksten en muziek experimenteert. Hij wordt de spreekbuis van meer dan een generatie. De wortels van zijn werk vindt hij echter niet in de Rock & Roll, maar in de Folk en Blues, tijdloze muziek, die van mond tot mond gaat en niet alleen nieuws brengt en politiek engagement maar ook zeer persoonlijk het leven en de liefde bezingt.

Zes jongens uit Amsterdam putten uit dezelfde bron als zij in 1967 besluiten samen muziek te maken. Zij leggen de kiem voor een aantal legendarische bands, waarvan de invloed tot in de 21e eeuw zou duren.
Op deze eerste cd staan opnames uit 1967 van Joost Belinfante en Jaap van Beusekom, 20 en 18 jaar oud, vastgelegd op een bandrecorder die, zoals Joost het zich herinnert, grijs en blauw van kleur was met als deksel twee afneembare luidsprekers. Het bandje dat ik heb gedigitaliseerd, is nauwelijks groter dan een cassette en liep op de laagst mogelijke snelheid: 3,75 cm/sec, mono opgenomen op zowel het linker als het rechterspoor, de voor en de achterkant.
Het bevat een schat aan liedjes, waarvan de meeste echter door vervorming of een oorverdovende brom niet bruikbaar waren.
Een groot deel van het repertoire van CCC Blues Incorporated, zoals de band toen nog heette, was gevonden in de platencollectie van Jaap’s vader, dominee en verzamelaar van Amerikaanse folk en blues muziek van onder anderen Leadbelly, Woody Guthrie en Pete Seeger.
Jaap zelf kocht in 1967 twee platen van het label Joker, Italiaanse (!) opnames van banjospeler Derroll Adams en gitarist Jack Elliot. Deze Amerikaanse folkzangers kwamen uit de directe omgeving van Woody Guthrie en Bob Dylan (het was Jack Elliot die hen met elkaar in contact had gebracht) en trokken na een optreden op de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 een aantal jaren door Europa. Adams, die figureert in Pennebaker’s documentaire ‘Dont look back’ waarin hij Donovan (die Derrol Adams ‘zijn meester’ noemt) voorstelt aan Bob Dylan, vestigde zich uiteindelijk in Antwerpen en het is daar dat de jonge Joost Belinfante en Jaap van Beusekom hem voor het eerst opzoeken in zijn appartement boven café St.Matthijs.
Duidelijk is, dat Jaap veelvuldig put uit het repertoire van Adams, met nummers als 900 Miles (tr.6, Vol.IX, tr.5) The Coocoo (Vol.IX, tr.7), Autumn Times (tr.7), Portland Town (tr.4 en Vol.VII, tr.9), Precious Jewel (Vol.IV, tr.11), Cigarettes & Whiskey (Vol.IX, tr.3) en bovendien diens spelstijl op de banjo overneemt. Joost neemt in die nummers de rol van Jack Elliot op zich, maar neigt zelf meer naar het Woody Guthrie repertoire, met songs als Denville Girl (tr.2, Vol.X, tr.17), House of the Rising Sun (Vol II, tr.8), Who’s gonna shoe (Vol.XI, tr.10), More pretty Girls than One, Worried Man Blues (Vol.XI, tr.6), Gipsy Davey, (tr.9) en He was a friend of mine (tr.11), zoals die later ook door Dylan werden geadopteerd en gezongen, en het Dylan-nummer Mr Tambourine Man (tr.5). Vooral deze laatste twee songs, door Joost zelf opgenomen op zijn studentenkamer op de Nieuwe Prinsengracht, de laatste waarschijnlijk na de dood van een vriend, zijn van een ongelofelijke intimiteit en schoonheid.
Het treintje, door hem gespeeld op de mondharmonica (tr.10), zal later dienen als intro voor het nummer Rock Island line (Volume II, tr.4), dat model heeft gestaan voor het latere Midnight Special (Vol.III, tr.11 en Vol.VI, tr.11), het absolute succesnummer van de CCC.

Bronnen: Jaap van Beusekom.

tracklist

  1. Roll on Buddy (trad)* Amsterdam, 1967
  2. Danville Girl (trad)* Amsterdam, 1967
  3. That old Nightlife (trad)* Amsterdam, 1967
  4. Portland Town (Adams)* Amsterdam, 1967
  5. Mister Tambourine Man (Dylan)* Amsterdam, 1967
  6. 900 Miles (trad)* Amsterdam, 1967
  7. Autumn Times (Adams)* Amsterdam, 1967
  8. The Wreck on the Highway (Dixon)* Amsterdam, 1967
  9. Gipsy Davy (trad)* Amsterdam, 1967
  10. Treintje (Belinfante)* Amsterdam, 1967
  11. He was a Friend of mine*(Trad.arr.Dylan) Amsterdam, 1967

Joost Belinfante: zang (2,5,8,9,11), gitaar(1,2,5,7,8,9,11), mondharmonica (3,10), samenzang (1)
Jaap van Beusekom: zang (1,3,4,6,7), banjo (1,2,4,6,7,8), samenzang (8)

techniek: Joost Belinfante
mastering en hoesontwerp: Ernst Jansz
hoesfoto: Maya Sweering